Pritom ostražitosť je namieste hneď z niekoľkých dôvodov.
1) Odkiaľ na ministerstve dopravy vopred vedeli, že systém bude mať hodnotu 29 miliónov? No nevedeli, ale tak je to okrúhla sumička a máme tu zabehanú firmu, ktorá to za miliardu korún spraví, pričom povedzme polovicu preperie cez nejaké offshore mechanizmy.
2) Načo má slúžiť ten nový informačný systém? Okrem iného „ ... by mal vodičom uľahčiť komunikáciu s úradmi, napríklad upozorňovať ich cez e-maily či SMS správy o končiacej platnosti emisnej či technickej kontroly ich auta.“ Čo poviete? Vodičom a autodopravcom najviac chýba ku šťastiu esemeska o vypršaní platnosti STK
3) Tender bol od Počiatku šitý na mieru predvídateľnej firme a aj preto ho Úrad pre verejné obstarávanie (UVO) označil vo viacerých bodoch za netransparentný a diskriminujúci.
4) I keď UVO konštatoval porušenie zákona už vo februári 2013, nemám informáciu o tom, že by napríklad niekto išiel do basy, alebo aspoň skončil s poriadnou pokutou na ulici. Pritom niekto takmer spôsobil škodu za miliardu korún a nestalo sa tak len vďaka námietke vznesenej Martinom Daňom. Nebyť jeho iniciatívy, tender by v tichosti prebehol a milióny z eurofondov by už tiekli cez dohodnuté kanály.
Kto takúto do neba volajúcu hlúposť vymyslel, presadil a naďalej pretláča je obdivuhodne kreatívny. A drzý. Pritom tu máme stovky kilometrov ciest prvej triedy, ktoré by naliehavo potrebovali nový koberec. Spomeniem napríklad úsek cesty medzi Trenčínom a Prievidzou (E572) – ten by sa dal celý rozšíriť a pokryť novým asfaltom len za 6 miliónov EUR a regiónu Hornej Nitry by to nesmierne ekonomicky pomohlo.
Škandál s jednotným informačným a zbytočným systémom v doprave dáva tušiť, na čo sa môžeme tešiť pri ďalšej megalomanskej sprostosti s názvom „Národný systém dopravných informácií (NDIS) za 150 mega ...“
P.S. V diskusii by sme si mohli zatipovať, ktoráže to firma mala tento tender vyhrať?
Ako si na ministerstve dopravy poistili istoty pre ľudí z pozadia
Nástup nových technológií sa začína prejavovať aj v myslení a konaní politických nominantov a ľudí z ich pozadia. Už sa neforsíruje veľa betónu a ocele. Už sú v kurze rafinovanejšie spôsoby, ako prerozdeľovať cudzie peniaze. Hardvér s nízkou pridanou hodnotou je na ústupe, na jeho miesto nastupuje softvér a to obrazne i doslova. Pri softvéri a „mäkkých“ technológiách je pridaná hodnota omnoho vyššia a menej bije do očí. Každý si predsa vie predstaviť taký meter diaľnice. Málokto však vie, čo sa skrýva za názvom „Jednotný informačný systém v cestnej doprave - Elektronické služby v doprave“. Takže keď sa pri takom honosnom názve objaví cenovka 30 miliónov EUR, málokto spozornie.