Niežeby neboli chrumkavejšie témy. Napríklad dopravný servis za 150 miliónov eur. To už je samozrejme iná liga a onakvejší hráči. Ale posúdiť obyčajný web a jeho cenu nie je až také ťažké. Je to zrozumiteľné aj pre laikov. A kauza webu SNG je v jednom výnimočná. Tak flagrantný a neobhájiteľný tunel do štátneho rozpočtu súvisiaci s informatizáciou si azda Slovensko nepamätá. Aktéri tejto transakcie neboli usvedčení na súde, ale na internete. Zástupy tvorcov webov, odborníkov z oblasti digitálnej grafiky, písmoznalectva, online marketingu ... sa vyjadrili jednoznačne. O to viac prekvapuje, že riaditeľka SNG, ako aj autor webu poskytli vyhlásenia, ktoré sa pokúšajú web SNG obhájiť.
O tomto paškvile sa popísalo mnoho dobrých komentárov. Nebudem teda rozoberať detaily, len ich závery zhrniem. Počínajúc dizajnom, cez kód, zabezpečenie, typografiu, možnosti SEO optimalizácie, prehľadnosť, funkčnosť, aktuálnosť - je všetko zle a navyše za bezprecedentnú sumu 25 tisíc EUR! Stačilo by pritom niekoľko telefonátov a určite by sa našiel tvorca, ktorý by ponúkol cenu 2000 EUR. Riaditeľka SNG Alexandra Kusá cenu webu obhajovala: „Dostali sme na výrobu novej stránky účelovo viazanú dotáciu v takej výške, v akej sme ju dostali, čo asi nebolo len tak." Toto neobstojí. Ak pošlem dieťa do obchodu kúpiť čokoládu a dám mu 50 eurovú bankovku, nepredpokladám, že donesie sladkosti za 50 EUR.
Komentáre na diskusiách oscilujú niekde medzi pojmami zlodejčina a amaterizmus. Na experimentálne umenie sa môže autor webu hrať na svojej súkromnej stránke, prezentácia štátnej ustanovizne by mala plniť funkciu informačnú, nie umelecky šokujúcu. A ak to nevie zadávateľ, tak profesionálny webový dizajnér musí zadávateľovi vysvetliť, že pre štátne organizácie platia štandardy definované Zákonom 275/2006 Z.z. Záležitosť riešil vtedajší minister kultúry Daniel Krajcer. Bola aj spomínaná pokuta 140 eur. Ale tú pokutu nezaplatil páchateľ. Zaplatili sme ju zase my, čo sme toto nespáchali. A napokon všetko vyprchalo do stratena.
Po medializácii škandalózneho webu SNG vznikla vtipná súťažná iniciatíva "Aj ty dokážeš urobiť lepší web pre SNG.sk!" Chalan, ktorý súťaž vyhral, mal dostať od SNG angažmán. Ale kdeže, všetko je po starom. A keďže je web zle vymyslený a napísaný, chyby pribúdajú.
Ozaj a aby som nezabudol - SNG asi nemusí robiť na objednávky nad 10 tisíc EUR výberové konanie v súlade so zákonom č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní. Ignorovať normy je predsa také experimentálne, avantgardné, nezávislé a arty.
-------------------------------------------------------------------------------
Súťaž: Nájdite logo SNG na webe SNG :)
Pomôcka: Je tam, kde logo má byť