reklama

Rozumiete tejto čipovine?

Vybaviť nový občiansky s digitálnym podpisom nebolo ešte nikdy tak jednoduché, aby nemohlo byť zložitejšie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Na obvodnom oddelení som ohlásil stratu a ukázal dokumenty, potvrdzujúce moju identitu. Bezradný policajt však konštatoval, že mu opäť nefunguje systém (Register obyvateľov a správnych agend dodala spoločnosť Ditec, a.s., v rokovacom konaní bez zverejnenia za takmer 18 miliónov eur). Nevadí, však prídem zajtra, ja mám času habadej. 

Samotný občiansky sa vybavuje takmer rovnako, ako v minulosti. Ak však chcete používať čip obsiahnutý v preukaze, nevyhnete sa záplave pojmov zo sveta elektronickej virtuálnej reality, skrytého za nič nehovoriacimi pojmami ako Zaručený elektronický podpis, Akreditovaná certifikačná autorita, Koreňová certifikačná autorita, Kryptografický modul ...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z procedúry získania Zaručeného elektronického podpisu (ZEP) a súvisiacich služieb sa zakrúti hlava aj informatikovi, nebudem to tu rozpitvávať do detailov. Občianski pracovníci pri okienku v rámci možností poradia. Napríklad vám hneď dajú do ruky zmluvu so súkromnou (!!!) firmou Disig. Vravím pánovi za sklom, že to určite nie. Takéto veci si boľševik nepustí z rúk a zverí to buď Národnému bezpečnostnému úradu, alebo SISke. A keby to aj mala robiť externá firma, tak aspoň z estetických dôvodov nastrčia ešte jednu firmu, aby vytvorili zdanie konkurenčného boja. Ale úradník krútil hlavou a tvrdil, že zmluvu o vytvorení ZEP musím uzavrieť s Disig a.s.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neverím že to tak je.

a) nenašiel som žiadny dokument o súťaži na dvorného dodávateľa ZEP pre žiadateľov.

b) nenašiel som žiadnu súvisiacu zmluvu medzi štátom a firmou Disig a.s.

c) vznikla by bezprecedentná situácia, že štát dal súkromníkovi monopolné postavenie a dohadzuje mu klientov – toto by bol vysoký level aj na pomery súčasnej vládnej camorry.

V prospech obáv, že donedávna prakticky neznámy Disig skutočne nejakým spôsobom mohol očariť vedenie rezortu vnútra hovorí konštatovanie jednej z mála konkurenčných spoločností: „...neštandardným spôsobom došlo ku monopolnému obsadeniu segmentu poskytovaných služieb pre eID zo strany konkurencie." Aj tak sa mi to nechce veriť, že by to rezort vnútra riešil takto na hulváta. Už len preto, že firma Disig je zároveň členom úctyhodnej Slovenskej asociácie pre informačnú bezpečnosť a v mene tejto asociácie sedí pán Ľuboš Batěk z Disigu aj v Komisii pre kybernetickú bezpečnosť Národného bezpečnostného úradu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže sa pýtam kohokoľvek informovaného.

  1. Kde je zverejnená výzva na súťaž o dodávanie kryptografických služieb pre elektronické identifikačné karty?

  2. Kde sú zavesené príslušné zmluvy?

  3. Kde sú informácie o alternatívnom poskytovateľovi ZEP pre občianske preukazy?

Aj ja chcem také. Aj ja chcem, aby mi štát udelil v mojom biznise monopol a fungoval len ako sprostredkovateľ mojich kšeftov. 

Matej Hlôška

Matej Hlôška

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  0x

V detstve a mladosti som čítal o Winnetuovi, o hrdinoch Jacka Londona a podobné veci. Starí rodičia pridali štipku kresťanstva a otec za vlečku komunizmu. Teraz sa s tým pasujem. Spolupracoval som so spoločnosťami Avira, Frisk Software, Symantec, Sysinternals a ďalšími. Bývalý moderátor a radca na fóre portálu viry.cz. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu